Suksess med felles kampanje

Det har i sommer vært besøksrekord i store deler av Norefjellregionen. Arbeidet som har blitt gjort i Visit Norefjell kampanjen har satt Norefjellregionen på turistkartet.

Kampanjen har vist Norefjell fra sin beste side, vi har vist at Norefjell er mer enn bare Norefjell. Norefjell området er det perfekte reisemål for liten og stor, hele året!

Felles markedsføring

Det er ingen tvil om at samarbeid gir resultater. Sigdal kommune, Krødsherad kommune, Flå kommune og Modum kommune er alle med i Visit Norefjell, og står samlet som en reiselivsnæring. Et av målene i kampanjen var å kommunisere helhet og fellesskap på tvers av de fire kommunene. 

13. juni gikk den store og vellykkede markedskampanjen ut i både nasjonale og sosiale medier. Hjemmesiden til Visit Norefjell er oppdatert med overnattingsmuligheter, spisesteder, aktiviteter, turtips og andre severdigheter. Kampanjen viser at Norefjell er mer enn bare vinter og fjell, men en helårsdestinasjon for alle.

Det har blitt lagt ned mye penger og arbeid i kampanjen. Det er gjennomført og laget blant annet spørreundersøkelser, konkurranser, artikler, innhold til sosiale medier, annonsering, film, foto, web og drift. Ambassadører som Anders Backe og Knut Skinnes har bidratt med å vise frem Norefjellregionen gjennom sine øyne og tatt følgere med på tur ved å dele bilder og video i sosiale medier.

Kampanjen er utarbeidet i tett samarbeid mellom Visit Sigdal AS (Sigdal og Eggedal Turistservice), Norefjell Destinasjon AS, Flå Vekst og NYG Reklame AS. Alt av tidligere arbeid / innhold som Visit Sigdal, Norefjell Destinasjon og Flå Vekst har opparbeidet gjennom mange år har i stor grad blitt gjenbrukt gjennom våren, sommeren og høsten.

Kart over Norefjellområdet.

Kart over Norefjellområdet.

Statistikk

Nøkkeldata fra totalrapporten som er utarbeidet som en evaluering av prosjektet, viser at visitnorefjell.com har hatt 25695 unike besøkende i perioden, noe som et gjennomsnitt på 210 besøkende hver dag. På det meste hadde nettsiden 1500 besøkende på en dag.

Facebook-annonsene har hatt over 20 000 klikk og en rekkevidde på 215 000 personer* for Facebook-annonsene alene. (*Rekkevidde = antall personer som har sett minimum én annonse). På Facebook og Instagram har det kommer over 2000 nye følgere.

Resultatene fra annonsering og tall fra websiden viser at kampanjen har vært en suksess.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Norefjellpatruljen

Som en del av markedsføringen i sommer har Norefjellpatruljen ferdes langs veiene i Krødsherad, Sigdal, Modum og Flå, for å promotere alle turistmålene i regionen.

Bilen som ble brukt var lett gjenkjennelig, rød i lakken og med bilder fra lokale attraksjoner. Ivar Blystad i Visit Norefjell forteller at den nye og miljøvennlige bilen ble lånt av Bertel O. Steen Ringerike. 

Bilen ble kjørt rundt i hele Norefjellområdet med ulike sjåfører, alle med mye lokalkunnskap. Norefjellpatruljen fikk mye oppmerksomhet, uansett hvem som kjørte bilen var folk interesserte i å prate der de var. Det var alt fra turiststeder, badestrender eller rett og slett en rasteplass. 

Norefjellpatruljen bestod blant annet av Geir Bottolfs (Norefjell Skisenter), Flemming Vatne (Sigdal Aktiv), Gunvor Raaen (Visit Sigdal), Ellen Anne Bye (Krødsherad kommune) og Ivar selv. Også ordførerne i de fire kommunene hadde et par dager hver bak rattet.

Godt samarbeid

Alle fire ordførerne er fornøyd med kampanjen og mener at dette må gjentas.

Knut Martin Glesne, ordfører i Krødsherad er overbevist om at det som har skjedd i vår og sommer har bidratt til et mye sterkere fellesskap til Visit Norefjell og Norefjell Destinasjon som fellesorganisasjon for hele Norefjellregionen. – Nå får vi organisere dette arbeidet slik at dette momentumet blir ivaretatt på en god måte, sier han.

Knut Martin Glesne er svært fornøyd med både kampanjen og samarbeidet mellom de fire kommunene.

Knut Martin Glesne er svært fornøyd med både kampanjen og samarbeidet mellom de fire kommunene.

- Jeg mener det er viktig at kommunene er engasjert i Destinasjon Norefjell. Både Krødsherad og jeg, som ordfører, har begynt å møte som observatør i styremøtene. I dialog med Norefjell Destinasjon og med ordføreren i Sigdal er det blitt slik at også ordføreren i Sigdal inviteres til å være med på styremøtene. På den måten får vi som kommuner direkte kjennskap til det som rører seg hos de turistbedriftene som er medlemmer. Jeg har et ønske om at også ordføreren i Modum også blir med, sier Glesne.

- Jeg kan fortelle at Krødsherad har lagt til grunn 350 000 kr til Norefjell Destinasjon og den strategien som er lagt opp de neste årene. Sigdal har gjort det samme, og også Flå og Modum deltar med midler. Krødsherad bevilget som strakstiltak tidlig under koronapandemien 250 000 kr til informasjonskampanjen. Vi drøftet dette først og fremst med Sigdal som fulgte opp med tilsvarende, og Flå og Modum ble også med. Dette var viktig, for det første for å få på plass en stor markedsføring mot sommer og høst, men ikke minst bidro dette til at alle fire kommunene deltok i dette sammen, sier Glesne.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Merete H. Gandrud, ordfører i Flå synes også at samarbeidet med de andre ordførerne var en fornøyelse. – Dette har vært en fantastisk sommer i Flå, med rekordbesøk i Bjørneparken, stappfullt på hotellet, stor omsetning på kjøpesenteret og gode tider for hytteområdene våre. Det har vært en super innsats alle steder, sier hun.

- Kampanjen med Visit Norefjell var en hyggelig opplevelse. Det var lett å få kontakt med både turister og hytte-hallingene når en gikk rundt og delte ut brosjyrer og slo av en prat, smiler hun.

Knut martin Glesne vil også takke NYG for kjempefin oppfølging og tilrettelegging. – Det er viktig og veldig bra at det er en profesjonell aktør som hjelper oss og skaper den helheten og understreker det fellesskapet som ligger i dette. Nå blir det viktig og spennende hva vi får til sammen for vinteren, neste vår, sommer og fremover. Det blir også spennende å drøfte videre med Ringeriksregionen, om de kan tenke seg å bli med i vårt fellesskap. Det som har skjedd i vår og sommer på dette feltet mener jeg er veldig bra, avslutter han.

Fornøyde bedrifter

Det ble en tøff start på sommeren for mange. Heldigvis har det snudd for de fleste og endt med rekorder. Mange bedrifter melder om kraftig økning i besøkende i sommer. 

Live Skinnes - NORD retreat og hytteutleie

- Vi syntes det var en veldig vanskelig situasjon når korona kom. Vi fikk absolutt alt i kalenderen avlyst, selv ting utover høsten. Heldigvis endret situasjonen seg og det tok seg opp igjen fra mai/juni. Sommeren har vært fullbooket med nordmenn, slik vi hadde forventet i utgangspunktet før korona.

- Planene for høsten så veldig bra ut, men vi blir jo litt usikre når det kommer nye smittetall. Vi håper at planene våre kan gjennomføres og at deltagerne på de forskjellige arrangementene holder seg friske og at de «tør» å delta på ting tross korona i samfunnet.​

Mona Olsen - Haglebu Fjellstue

- Vi håpet på mye trafikk siden de fleste måtte ta ferie i Norge. Det har vært mye trafikk, MYE mer enn forventet. Vi har troen på at høsten også blir kjempebra.

Elise Johansen Make – Sigdal Museum

- Vi så mørkt på hele sommersesongen, spesielt siden alt av arrangementer måtte avlyses. Vi innskrenket åpningstidene våre, slik at vi skulle slippe å bruke så mange ekstrahjelper på Sigdal Museum. Eggedal Mølle skulle ikke åpne i det hele tatt. Siden det ikke er innlagt vann på Eggedal Mølle så vi det som vanskelig å overholde smittevern, her har vi heldigvis en fantastisk venneforening, Møllas Venner, som sørget for å få innlagt vann på Eggedal Mølle slik at Mølla kunne åpne likevel i sommer.

- Besøket i sommer har vært veldig bra, spesielt siden vi har hatt åpent kun 2 dager i uken i 6 uker og helgene i 4 uker på Eggedal Mølle. Besøkstallet vårt for Juli 2020 er faktisk noe bedre enn Juli 2019, til tross for kun 2 dager åpent i uken. Det har vært mer omreisende nordmenn enn tidligere, som tydeligvis er på Norgesferie, og dermed et mer kjøpesterkt publikum.

Artikkelen fortsetter under annonsen
Annonse: Kaugerud

Tone Besserud - Trollbua Eggedal

- Når koronaen kom så vi ikke frem til sommeren. Vi tok en dag av gangen, og når det begynte og åpnes litt i samfunnet startet vi å drømme om en sommer med masse besøk som kunne oppveie noe for de 2 «døde» månedene.

- Fra starten av juni har vi hatt et kjempebra besøk og det har fortsatt gjennom hele sommeren. Vi er veldig takknemlig for alle som har tatt turen til oss, og håper dette vil fortsette utover høsten. Hovedtyngden av besøkende har vært nordmenn men også en del dansker.

Kim Jensen - Norefjellhytta

- På Norefjellhytta var vi selvsagt svært skeptiske til sommeren 2020. Normalt er 90 % av sommerens overnattinger utenlandsk bilturisme, men vi har hatt stor økning av både overnattinger og av besøkende i restauranten.

- Utover høsten holder vi åpent for overnatting på Norefjellhytta og på Storhytta alle dager. Restauranten er åpen hver helg 13-22 og ukedagene på bestilling.

Flemming Vatne - Sigdal Aktiv

- Da koronaen kom stengte vi ned bedriften og alle ansatte ble permitterte. Etter 1,5 mnd iverksatte vi smitteverntiltak og våget oss til å åpne for tilbud igjen. Økonomien holdt ikke til å være to ansatte lenger. Det ble en hektisk periode med innsalg og markedsføring, og salget tok seg heldigvis opp. Med etterspørselen kom også behovet for en ekstra guide.

- Guider i vår bransje er stort sett utenlandske. Pga. koronaen ble dette vanskelig å skaffe, de som allerede var i landet var kapret av de større selskapene. Dette innebar at vi måtte gjøre om raftingkonseptet slik at det kunne gjennomføres med kun to guider uansett gruppestørrelse. Dette har blitt en suksess for oss.

- Utover høsten er det fortsatt stor aktivitet hos oss. Vi fortsetter raftingen til november, også skal vi gjøre noen tiltak for SUP Action, det er ønskelig å få til en surfebølge. I tillegg er vi i gang med Via Ferrata på Andersnatten. Traseen er kartlagt og målt opp, så nå handler det om å få til et felles oppmøtested for alle aktivitetene.

Christian Haugen – Blaafarveværket

- At koronaen kom betød at vi måtte tenke nytt på flere ting. En veldig fin ting som har kommet ut av dette er at vi åpnet Godværskafeen nede på Blaafarveværket. Den har vært en god avlastning for Bødtkerkroa på travle sommerdager nede på Blaafarveværket. Med Godværskafeen kom også våre berømte vafler ned til Værket.

- Når det gjelder besøket har vi opplevd å få besøk av mange nye mennesker som aldri har vært hos oss tidligere. Vi har veldig mange gjester som kommer igjen år etter år, derfor er det veldig hyggelig å se at det er nye mennesker som oppdager oss. Trafikken i sommer har vært veldig god og vi ser en økning flere steder.

- Vi har tradisjonelt sett mest nordmenn som besøker oss, og det har jo vært en trygghet i sommer med stengte grenser etc. Før korona-utbruddet gjorde vi et støt mot det tyske markedet og sendte to paller med brosjyrer nedover. Disse håper vi har en mer langvarig effekt og at det kommer flere tyskere enn noensinne når situasjonen rundt korona og alt med det tillater det i årene fremover.

- Resten av høsten er usikker per nå men vi er i dialog med våre nye spennende naboer over elven Høyt & Lavt som planlegger å åpne i høstferien så vi håper og tror at det blir muligheter for både klatring og godt å spise da. 

Suksess!

For å oppsummere kampanjen er det ingen tvil om at samarbeid gir resultater. Investeringene som er gjort på oppbygging av innhold og web kommer også godt til nytte seinere. Kampanjen har løftet merkevaren «Visit Norefjell» og også gitt god synlighet og merkevarebygging for andre aktører i Norefjellregionen. 

Bedrifter og politikere vi har vært i kontakt med gir en samlet tilbakemelding på at de håper trenden med å feriere i Norge vil vare, og at flere vil fortsette å besøke Norefjell i årene som kommer. Både sommer som vinter.