Åshild skal gi rytterne tider – fra motorsykkelen

Sigdalsjenta Åshild Tovsrud håpet i det lengste at hun selv kunne delta i sykkelrittet Ladies Tour of Norway, men i år blir det med drømmen. Allikevel blir hun en viktig del av rittet. Åshild skal nemlig sitte på en motorsykkel gjennom hele løpet og gi rytterne sekundering ved hjelp av radio på øret, tavle og tusj.

27-åringen, som opprinnelig kommer fra Greenskogen, men som nå er bosatt i Kongsberg, er lidenskapelig opptatt av sykling. Men det var først for fem år siden hun selv begynte med sporten.

– Jeg har vært interessert i sykling i godt over ti år nå, lenge før jeg fant ut at jeg kunne gjøre dette selv også. Det var jo fordi det kun var herreritt på TV, og spesielt Tour de France og vårklassikerne. Nå er det heldigvis flere dameritt på TV og neste år skal også jentene få kjøre Tour de France, forteller den sykkelfrelste jenta.

– Interessen min for sykling ble større og større jo mer jeg fulgte med, og satte meg inn i spillet som sykling på en måte er. På de store rittene, og blant de store lagene, blir det som sjakkbrikker som flyttes rundt. De som spiller brikkene sine best, vinner ofte! Og det kollektive er fantastisk gøy å se når de lykkes, sier Åshild.

Drømmen om å sykle på hjemmebane

At det nå arrangeres et stort sykkelritt som skal innom Sigdal, synes Åshild er helt fenomenalt.

– Så klart drømmer man om å få sykle på hjemmebane i et world tour-ritt. Ikke bare er det hjemmebane som i Norge, som ville vært kult i seg selv, men det er totalt hjemmebane som i bygda jeg har vokst opp i, forteller Åshild.

Når man begynner sykkelkarrieren først som 22-åring har man gått glipp av mye sykkeltrening som yngre, men Åshild ble raskt en habil rytter. Hun har vært på Norgescup-nivå siden 2018.

– Dessverre kom pandemien og ødela litt for fjoråret og i år. Det har blitt alt for få ritt de siste to åra, kun Norgescup og NM. Det har jo ikke bare vært å reise til utlandet på ritt, som før. Det er synd, med tanke på at jeg har følt meg i bra form denne sesongen, at jeg ikke har fått syklet flere ritt som kunne gitt resultater. Når man er 27 år er man ikke ung lenger i denne verdenen, og da er det enda viktigere å få noen ritt på CV-en, sier Åshild.

Åshild (til venstre) under NM fellesstart i 2021.

Åshild (til venstre) under NM fellesstart i 2021.

Vil lage fart og spenning

– I Norgescup og NM kjører vi med en klar plan og prøver å gjøre det beste for laget og kapteinen, og spille kortene våre riktig. I NM i år satt jeg i brudd stort sett hele dagen. Når vi ble hentet inn, var det kjørt. Sånn er det jo ofte, da man har brukt mye mer krefter enn hovedfeltet bak. I et par Norgescup-helger har jeg også kjørt litt med «huet under armen», innrømmer Åshild og legger til:

– Jeg vil jo gjerne være med og lage fart og spenning, men det er ikke alltid like smart. Denne sesongen har jeg drømt om plass på landslaget som stiller på Ladies Tour of Norway etter å ha fått være med på et par samlinger. Jeg har vært veldig motivert for alle slags ritt egentlig, og føler at kroppen har respondert bra på treningen som er gjort. Men det blir med drømmen i år, og jeg unner jentene både på landslaget og Coop Hitec-laget å kjøre, sier hun.

9878

Tidtaker på motorsykkel 

Som nevnt blir Åshild en viktig del av sykkelrittet, selv om hun ikke selv skal tråkke pedalene. Åshild skal jobbe som tidtaker fra passasjersetet på en motorsykkel, sammen med sin sjåfør, Neil.

Hvordan har det seg at hun har denne rollen?

– I 2016 fikk jeg en forespørsel fra en som jobber med «radio tour» på rittene. Radio tour er den første bilen bak hovedfeltet, der det alltid sitter en dommer, en sjåfør og en som snakker i radio til alle lag – altså radio tour. Jeg kjente ham fra sykkelmiljøet og han mente at dette var en jobb for meg. Jobben er altså å skrive tider på en tavle og vise til de som sitter foran i brudd og bak i hovedfeltet, forteller hun. 

– På de største løpene, som Ladies Tour, har rytterne også radio i det ene øret, som gjør at de kan kommunisere tilbake til sin følgebil bak rittet og få tider, beskjeder og annen info på øret. Men tavla er alltid med, siden teknologien kan svikte og tider kan være feil. Vi tar en del tider selv og får også info via radio tour hva eksakt tid er. Jeg er altså en tidtaker.  Jeg fikk jobben på Tour of Norway i 2016, og siden da har det blitt noen ritt hvert år, forteller Åshild.

– Høydepunktet til nå er nok VM i Bergen i 2017, der jeg satt midt i det som skjedde til enhver tid, sier Åshild.

Hun tror det er en fordel å ha syklet en del selv også, så man raskt kan lese feltets dynamikk, fart og om noen vil utnytte dragsuget fra motorsykkelen. Hun og sjåføren, Neil, kommuniserer mye sammen. De skal helst slippe seg ned til hovedfeltet og treffe de med samme fart som syklistene har, slik at de ligger rett foran i noen sekunder uten å bli slukt og pakket inn.

Håper at publikum finner på masse gøy

Åshild håper sigdølingene omfavner lørdagens sykkelritt, og at folk finner på masse gøy – helt fra Simostranda til Eidal. Åshild har selv syklet etappen sammen med ei venninne som er på landslaget, og forteller at lagvenninnen syntes Sigdal var så flott.

Siden Åshild har vært mye rundt på sykkelritt, har hun sett mye rart blant publikum. Men rart kan være bra!

– På Lillehammer lå det folk i badekar som dyra drikker vann av og traktorer med store bannere var ute. Folk med bunad kommer ofte på TV, tipser Åshild.

– Her er det bare å bruke fantasien. Bøndene i Tour de France er ofte flinke på dette. Kanskje klarer Sigdal å vise frem noe lignende, for eksempel lage noe artig ut av rundballer? spør hun, og avslutter med en klar oppfordring:

– Det viktigste er å komme ut og heie!

Lurer du på når syklistene forventes å passere de ulike stedene?

Det kan du se her:

9855